Oldalak

2010. február 7., vasárnap

Dagasztas nelkuli kenyer

Megszuletett az elso kenyerem Angliaban. :) Mar reg ota kineztem magamnak a receptet, de mivel egyedul vagyok, igy meg egy kicsi kenyer is sok nekem, igy mindig maradt a bolti "kalacs". Igen, kalacs, mert amit itt a boltokban lehet kapni, az minden, csak eppen nem kenyer. Valahol a kalacs es a kenyer kozt van, de sajnos vannak etelek, amihez nem passzol egyaltalan. Keves kenyeret hasznalok altalaban, de most a halpastetom melle valahogy nem talaltam a boltit megfelelonek, ezert szuletett ez a kenyerke most. Nagyon finom, ropogos a heja, belol puha, lyukacsos lett, de azert nem az igazi ez sem. Nagyon kivanom, az igazi erdelyi krumplis hazi kenyeret, es eldontottem, addig probalkozok ezzel a recepttel, amig sikerul olyant keszitenem. Nagyon regen, amikor meg nem volt sem mobiltelefon, sem internet, sem blogolas, legalabbis ahonnan en szarmazok, ott nem volt, akkor nagyon sok finom hazikenyeret sutottem, aminek a hajat sules utan le kellett pattogtatni egy kessel. Eszembe nem jutott soha, hogy fotot keszitsek, igy marad a nosztalgiazas. :))
A receptem azt hiszem az NLC-rol szarmazik, de nem vagyok benne 100 %-ban biztos, ezert ha valaki raismer a receptre, megkerem jelezzen, es nagyon koszonom neki, mert ezt vettem alapul, de ezenkivul a Googli baratomat is segitsegul hivtam, es atolvastunk tobb receptet is, mielott hosszafogtam volna . Nagyon jol tettem, mert minden receptben volt valami, ami a masikban nem volt. Igy mindent osszevetve es az alap recept segitsegevel megalkottam ezt a szep kenyerket. Legalabbis nekem szep. :))) Nalam a teszta 20 orat kelt, mert huvos a konyham, de nem is akartam sietni vele, igy hagytam neki idot. A sutes az ugy tortent nalam, hogy maximumra hevitettem a sutot, ami sokkal tobb, mint 200 fok, 30 percig foliaval letakarva es 30 percig kitakarva sutottem. Sutes elott egy edenybe vizet tettem a sutobe, hogy goz keletkezzen.

Itt a recept,szorol-szora, aminek az alapjan keszult a kenyerkem:


Dagasztasnelkuli bagett - ancsa21

Hozzavalok:

3 csesze [400 gr] kenyerliszt

Kb 1k teaskanal so [az eredeti 1/2-kanalat ir elo, de az keves!]

3/4 teaskanal cukor

1/4 teaskanal poreleszto

1 1/2 csesze [350 gr] csapviz homersekletu viz

[55-65 Fh az kb 13-18 Celsius fok]

Keves liszt a kesobbi szorashoz

Kb 20 db kulonfele dolog a disziteshez.. Pl: egeszben hagyott fokhagyma gerezdek, egesz olivabogyo, felbevagott koktelparadicsom, vagy barmi mas.

1/4 csesze extraszuz olivaolaj –keneshez [kevesebb is eleg]

3/4 teaskanal koser so a bagettet tetejere [csak akkor ha frissen elfogy az egesz! Vizesit]

Ahogy en keszitettem:

Kb azonos az eredetivel. Munka alig akad vele, de idoben elhuzodik. Negy szakaszbol all az egesz:

1) A kenyerteszta osszekeverese

Egy kora esti oran vegy elo egy talat, merd bele a lisztet, meg a porelesztot. Egy fakanallal keverd ossze. Ket mozdulat. Tedd hozza a tobbi hozzavalot, es fakanallal jol keverd ossze az egeszet. Nem kell dagasztani, csak osszekeverni. [Kb 4 perc, s ebben benne van az is, hogy a lisztet eloszedted.]

Takard le a talat [konyharuha] es hagyd szobahomersekleten masnap reggelig, vagy akar tovabb is.

2) A kenyertesztat atgyurod + beolajozod

Hints lisztet a gyurodeszkara [asztalra], s boritsd ra a buborekos nyers tesztat. Ha van, akkor muanyag kaparokanallal a legkonnyebb kiszedni minden porcikajat a kelesztotalbol. Ha nincs, maradnak az ujjaid. Forgasd at nehanyszor a lisztes feluleten, majd a kezeiddel nyomkodd szet a tesztad kb teglalap alakura. Kinyomkodod belole a felgyulemlett levegot. Ahogy a pogacsat szoktad hajtogatni, ugy ismeteld meg a hajtogatast 2x, 3x egymas utan, majd a vegen csinalj egy kb gombocalakot belole. [Konnyen megy minden, nem kell felni tole!] Mikor kesz, tedd a kenyergombocot egy elore kiolajozott talba, s olajozd meg a kenyergomboc tetejet is. [v.o. ancsa megjegyzesek]

Takard le a talat, s hagyd magara ujabb 2 orara, vagy amig duplajara no ismet. [Az egesz melo, mosogatassal egyutt sem tobb mint 4-5 perc]

3) Kihuzgalod ‘bagett alakra’ + feldiszited a kenyered

A duplajara kelt tesztat boritsd ki a deszkara. Kicsit sondorgesd at, majd vagd 4, vagy 3 fele. A teszta nagyon puha, igy figyelj oda, hogy ne szakadjon el, mikor azt kezedbeveve ketfele huzgalod, vagyis bagett alakra huzigatod oket. A ‘bagetteket’ tedd azonnal egy elore kiolajozott, vagy sutopairos tepsibe. Diszitsd oket kedved es izlesed szerint.

Egy ecset segitsegevel kend at mindegyiket olivaolajjal, majd szord meg koser soval. Ezt csak akkor ajanlom, ha azonnal megeszitek, mert a so allas kozben nagyon atvizesitette a kenyer tetejet! En ezutan hagytam meg oket 15 percig magukra, mielott a sutobe mentek volna. Nem fontos.

4.. Sutes

Nalam kb 25 percig tartott, de ez sutofuggo, neked kell kifigyelned mikor van kesz. Igazibol kellett volna meg 5 perc, de akkorra mar kostolni akartam ;-)) Akkor jo, mikor alul felul kemeny a kerge, s szep szine van. Sutes utan hagyd par percig a sutolemezen, majd racson hutsd le oket. Eredetin 15-20 perc 260 celsiuson

Ancsa megjegyzesei:

Melo alig van vele! Leirni tovabb tartott, mint megcsinalni. Eszmeletlen ropogos lett :-)) Amit aztan elaztatott a so… Ilyenkor be kell tenni ismet a sutobe…

Nalam 16 oran keresztul dunnyogott magaban a teszta. Ha huvos a lakasod, akar 20 orara is magara hagyhatod.

Az olajozashoz egy picit tobb olajat tettem a talba mint kellett volna az olajozashoz. Majd a talban 2x ovatosan korben atforgattam a tesztat, s az igy az, az egesz felszininen olajos lett. Lehet uj talat is elovenni, de en szepen elmostam azt amiben addig magaban dunnyogott a teszta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése